single

Udowodniono, że terapia komórkami macierzystymi zwiększa pamięć


Popularne cateringi dietetyczne

DietBox 74 opinie zadowolonych klientów Zamów dietę
Cuisinable 14 opinii zadowolonych klientów Zamów dietę
Przełom w odżywianiu 143 opinie zadowolonych klientów Zamów dietę

Wszyscy pogodziliśmy się z myślą, że nasz mózg będzie się kurczył wraz z wiekiem. Nigdzie ten spadek nie jest bardziej odczuwalny niż w hipokampie,

mózgowym centrum pamięci, jednym z głównych obszarów mózgu, który jako pierwszy zaczyna się kurczyć w chorobie Alzheimera.

Naukowcy mierzący wielkość hipokampa za pomocą rezonansu magnetycznego wykazują wyraźną korelację pomiędzy kurczeniem się hipokampa a spadkiem funkcji poznawczych. Tak więc, przynajmniej w odniesieniu do hipokampa, rozmiar ma znaczenie.

Podważając status quo, że utrata funkcji hipokampa jest nieunikniona, nowe i ekscytujące badania pokazują, że mamy potencjał, aby rzeczywiście wyhodować nowe komórki w tym niezwykle ważnym obszarze mózgu, powiększając hipokamp i poprawiając funkcje pamięci.

Wzrost nowych komórek w mózgu, neurogeneza, jest wzmacniany pod wpływem specyficznego białka zwanego BDNF.

I chociaż nie ma farmaceutycznego podejścia do zwiększania BDNF, badania na zwierzętach od dawna uznają, że ćwiczenia aerobowe powodują solidny wzrost poziomu BDNF i w konsekwencji zwiększają zarówno wzrost nowych komórek w hipokampie, jak i wzrost pamięci.

Jednak podczas gdy badania na zwierzętach od dawna potwierdzają związek między ćwiczeniami aerobowymi a wzrostem nowych komórek mózgowych, dopiero niedawno wykazano, że związek ten występuje u ludzi.

Neurobiolog Kirk Erikson i jego zespół badawczy z University of Pittsburgh publikujący w Proceedings of the National Academy of Science

badali grupę 120 dorosłych przez okres jednego roku. Połowa grupy otrzymała program rozciągający do wykonania 3 razy w tygodniu, podczas gdy druga połowa wykonywała przez 3 dni aerobik.

Po roku, 2 grupy zostały ocenione patrząc na 3 parametry. Po pierwsze, za pomocą skanów MRI, obliczono zmianę wielkości hipokampa. Po drugie, pomiary surowicy przed i po próbie zostały zmierzone. I wreszcie, badanie faktycznie zmierzyło funkcje pamięci na początku i na końcu procesu.

Wyniki zapierały dech w piersiach. Podczas gdy w grupie stosującej program rozciągający nastąpił spadek pamięci, wielkości hipokampa i poziomu BDNF, grupa uprawiająca aerobik wykazała nie tylko poprawę pamięci, ale wręcz wzrost

wielkości hipokampa, któremu towarzyszył wzrost poziomu BDNF we krwi. Autorzy podsumowali: "Wyniki te wyraźnie wskazują, że ćwiczenia aerobowe mają działanie neuroprotekcyjne i że rozpoczęcie reżimu ćwiczeń w późniejszym okresie życia nie jest daremne ani dla poprawy zdolności poznawczych, ani dla zwiększenia objętości mózgu". Mówiąc wprost, to przełomowe badanie wykazało, że ćwiczenia aerobowe zwiększają wzrost nowych komórek macierzystych w ludzkim mózgu, a te komórki macierzyste dojrzewają, stając się w pełni funkcjonującymi neuronami.

Co więcej, badania opublikowane kilka tygodni temu w Journal of the American Medical Association

wykazały, że poziom BDNF we krwi niemal doskonale przewiduje przyszłe ryzyko rozwoju demencji już za 10 lat.

Wyniki tych badań mają ogromne implikacje. Nie ma skutecznego leczenia choroby Alzheimera, a jednak zwykłe ćwiczenia aerobowe mogą włączyć maszynerię genetyczną do produkcji BDNF, "hormonu wzrostu" mózgu, tworząc nowe komórki macierzyste, które stają się w pełni funkcjonującymi neuronami w centrum pamięci mózgu i faktycznie poprawiając pamięć. Pomimo braku jakichkolwiek badań farmaceutycznych, które mogłyby wzmocnić ten proces, masz bezpośrednią kontrolę nad poziomem BDNF, a tym samym nad losem swojego mózgu.

Możesz zwiększyć swój poziom BDNF i wzmocnić wzrost nowych komórek mózgowych i pamięci. Oto jak:

  • Zaangażuj się w regularne ćwiczenia aerobowe. Zalecam 20 minut dziennie, 6 dni w tygodniu. Dobre docelowe tętno to około 180 minus twój wiek. Twoje konkretne tętno docelowe będzie zależało od poziomu sprawności fizycznej, jak również od leków, które możesz przyjmować.
  • DHA omega-3, jak ćwiczenia aerobowe, wykazano, aby aktywować geny, które włączają produkcję BDNF. Przyjmuj więc suplementy zawierające DHA. DHA jest dostępny w olejach rybnych, jak również pochodzących z alg (odpowiednie dla wegetarian). Podczas gdy olej z kryla jest popularny, zawartość DHA wynosi zazwyczaj tylko 10% produktów na bazie ryb lub alg.


Popularne diety pudełkowe

Standard Jest to dieta pudełkowa dla wszystkich tych, którzy pragną się smacznie i zdrowo odżywiać i nie mają potrzeby wnikliwego liczenia kalorii. Zamów dietę
Odchudzająca Jest to typowa, deficytowa pudełkowa dieta redukcyjna, której celem jest zgubienie zbędnych kilogramów oraz zmniejszenie obwodów w kluczowych miejscach ciała w krótkim czasie. Zamów dietę
Sport Dieta pudełkowa dla sportowców to w pełni zbilansowany zestaw 5 lub 6 posiłków, uwzględniający zwiększone zapotrzebowanie na pełnowartościowe białko oraz węglowodany złożone. Zamów dietę
Wegetariańska Jest to dieta pudełkowa dla wszystkich tych, którzy pragną się smacznie i zdrowo odżywiać i nie mają potrzeby wnikliwego liczenia kalorii. Zamów dietę
Bezglutenowa Jest to specjalna dieta lecznicza dla osób cierpiących na choroby i dolegliwości glutenozależne, tj. celiakia, alergia, bądź nietolerancja na gluten. Zamów dietę
Bez laktory Jest formą leczenia dla osób, których organizm nie trawi zawartego w mleku cukru, czyli laktozy. Zamów dietę