Witamina C – działanie, źródła i niedobór

Witamina C a więc kwas askorbinowy to związek organiczny, pochodna glukozy. W standardowych warunkach to krystaliczne, białe ciało stałe. Rozpuszcza się bardzo dobrze w wodzie i ma zasadowy odczyn. W1742 roku już wiedzieliśmy, że sok z cytryny będzie zapobiegał gnilcowy a więc szkorbutowi, poważnej chorobie nękającej żeglarzy.

Jednak dopiero w 1928 roku leczniczy składnik soku został wydzielony jako witamina C. nazwa kwas askorbinowy wynika właśnie z działania przeciwszkorbutowego. Obecnie naukowców bardziej interesuje ochronne działanie witaminy C na komórki. To bowiem ważny przeciwutleniacz, który rozpuszcza się w wodzie i chroni organizm przed wolnymi rodnikami. Będzie działać w środowisku wodnym a więc we wnętrzu komórek.

Działanie witaminy C:

- poprawia stan naczyń włosowatych i błon komórkowych

- ważny element tworzący podstawowe białka tkanki łącznej a więc kolagenu

- chroni przed pojawieniem się siniaków

- poprawia gojenie i wpływa na dobry stan więzadeł czy ścięgien

- ułatwia syntezę hemoglobiny w czerwonych krwinkach i wchłaniane przez organizm żelaza z pożywienia

- chroni przed nowotworami i chorobą wieńcową

- przedłuży życie

- chroni przed zaćmą

- chroni przed przeziębieniem

- zwiększy odporność

Wzmocnienie odporności organizmu

- poprawi gojenie ran

- działa przeciwhistaminowo

- środek przeciwko astmie

- poprawia stan dziąseł

- chroni przed niektórymi nowotworami

- chroni przed wolnymi rodnikami.

- działa regenerująco na skórę, wspiera tworzenie kolgenu

- zapobiega niszczeniu warstwy białkowo lipidowej

- stosowana w leczeniu stanów alergicznych

- chroni przed promieniowaniem UV

- poprawia stań naczyń krwionośnych

Brak w witaminie C powodują:

- zanikają włókna kolagenowe

- pogarszają wygląd skóry

- powodują ospałość

- wpływają na wczesne starzenie się skóry

- zwiększy ryzyko zawału serca

- powoduje upośledzenie widzenia.

Witamina C w owocach

Źródła witaminy C:

owoce cytrusowe

acerola

brokuły

warzywa o ciemnozielonych liściach

papryka

truskawki

czarna porzeczka

owoce kiwi

owoce dzikiej róży

rumianek

czarny bez

kapusta

Jeśli witamina C będzie spożywana w bardzo dużej ilości może dojść do rozwolnienia czy biegunki a także pojawić się mogą wzdęcia. Jeśli przestaniemy ją przyjmować na pewno ustąpią te problemy. Duże dawki utrudnią wchłanianie miedzi i selenu. Witamina C obecnie dostępna jest w kapsułkach, jako płyn, proszek tabletki czy zawiesina. Kupowanie drogich preparatów najczęściej nie ma sensu, ponieważ zawsze najlepsza będzie dla nas witamina C naturalna z dostępnych w sprzedaży źródeł bio, które dla organizmu są rzeczywiście najlepsze.

Autor

Weronika Ciszewska

Redakcja witaminowy.pl