Naturalna witamina C

Gdy poszukujemy witaminy C, w pierwszej kolejności powinniśmy zwrócić się ku surowym owocom oraz warzywom. Jej największe ilości pojawiają się w truskawkach, czarnych porzeczkach i owocach cytrusowych, nie można jednak zapominać o owocu dzikiej róży, bogatym w witaminę C, a jednocześnie tak często niedocenianym przez lekarzy i pacjentów.

Owoce i warzywa

Oczywiście, kwas askorbinowy możemy znaleźć również sięgając po warzywa. Tu na szczególna uwagę zasługują te z rodziny kapustnych, a więc kalarepa, brokuły, kalafior, biała kapusta oraz brukselki, które są tak niechętnie jedzone przez dzieci. W naszym kraju warzywa te cieszą się sporą popularnością, co najczęściej tłumaczy się wskazując na duże zużycie ziemniaków. Sam kwas askorbinowy, choć wyjątkowo skuteczny, jest niestety związkiem dość niestabilnym.

Zagrożeniem jest dla niego między innymi promieniowanie ultrafioletowe, choć o poważnych problemach można mówić także w kontekście choćby śladowych ilości metali ciężkich, wysokiej temperatury, a nawet stosowania środków, które wykorzystuje się, aby konserwować owoce i warzywa. Nieco inaczej sytuacja przedstawia się wówczas, gdy mamy do czynienia z niską temperaturą aż z zamrażaniem włącznie.

Przepis na sałatke

W takich okolicznościach dochodzi do zahamowania procesu utleniania witaminy C, a tym samym nie trzeba tez obawiać się, że zostanie ona zniszczona. Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę najpopularniejsze metody konserwowania żywności, musimy liczyć się z tym, że straty na witaminie C mogą w takich okolicznościach wynieść nawet 75 procent kwasu askorbinowego w jego wyjściowej ilości.

Przyrządzanie sałatek

Witaminę C tracimy również decydując się na wykonanie surówki z jej udziałem, w tym wypadku jednak straty są znacznie mniejsze. Już choćby dlatego surowe owoce i warzywa cieszą się tak dużym uznaniem w oczach dietetyków. W Polsce mamy do czynienia z tendencją do wzbogacania wielu produktów spożywczych o kwas askorbinowy, dzięki czemu nasza dieta zyskuje jej dodatkowe źródła. Co ciekawe, kwas askorbinowy bywa dodawany nie tylko do soków owocowych i warzywnych, ale również do wina i piwa.

Autor

Michał Lebryk

Redakcja witaminowy.pl