Witamina C - tego o niej nie wiesz

Witamina C jest uważana powszechnie za jeden z najważniejszych suplementów diety, z jakimi możemy mieć do czynienia.

Jej atutem jest to, że obficie występuje naturalnie w otoczeniu, nie można przy tym nie docenić i tego, że można mówić o niej jako o jednym z najważniejszych narzędzi przeznaczonych do walki z przeziębieniem. Co jeszcze warto wiedzieć o tej witaminie?

Witamina C – opis

Witamina C znana jest również jako kwas L-askorbinowy, jeśli zaś chcielibyśmy mówić o niej używając języka chemii, musielibyśmy zwrócić uwagę na to, że zaliczana jest do grupy nienasyconych alkoholi polihydroksylowych. Witamina C to również jedna z tych witamin, które rozpuszczają się w wodzie. Jej źródłem mogą być nie tylko produkty pochodzenia roślinnego, ale i te, które mają pochodzenie zwierzęce. W pierwszej z wymienionych grup na szczególną uwagę zasługuje acerola, choć osoby zastanawiające się nad tym, jak zapewnić swojemu organizmowi dostęp do witaminy C w odpowiednich ilościach powinny zwrócić uwagę także na owoc róży oraz cielone papryczki chilli. Bogata w witaminę C jest też wieprzowina i bardzo smaczna wątróbka wołowa.

Działanie i znaczenie witaminy C w organizmie

Gdy mówimy o witaminie C musimy zwrócić uwagę również na to, że mamy w jej przypadku do czynienia z wyjątkowo ważnym związkiem wówczas, gdy w grę wchodzi funkcjonalność ludzkiego organizmu. Jej stosowanie jest bezpieczne, cena relatywnie niska, a do tego mówimy o niej jako o znakomitym przeciwutleniaczu, trudno więc dziwić się, że mamy do czynienia z wyjątkowo cenionym rozwiązaniem. To właśnie ona bierze udział w przemianach tyrozyny, jest też jednią z substancji wspierających możliwości oksydacyjne komórek.

Suplementy diety

Nie można też zapomnieć o tym, że może mieć korzystny wpływ na zachowanie kolagenu, co sprawia, że jest w stanie przysłużyć się nie tylko naszemu zdrowiu, ale i urodzie. Niejednokrotnie możemy również usłyszeć, że mamy w jej przypadku do czynienia z lekiem n przeziębienie, dla którego charakterystyczna jest duża skuteczność. Przekonanie to nie wynika wyłącznie z naszych obserwacji i znajduje potwierdzenie również w badaniach naukowych. Warto docenić i to, że można ją spożywać profilaktycznie, jest to bowiem skuteczny sposób na wzmocnienie układu odpornościowego.

Kwas askorbinowy – skutki nadmiaru i niedoboru

Jeśli mamy do czynienia z niedoborem witaminy C powinniśmy mieć świadomość tego, że jest to zjawisko wyjątkowo niekorzystne z punktu widzenia naszego organizmu. Największym problemem może okazać się w takim przypadku szkorbut, nie można jednak zapominać również o samoistnym krwawieniu oraz o ryzyku, że będziemy zmagać się ze źle gojącymi się ranami.

Niedobór witaminy C może też skutkować stanem zapalnym błony śluzowej, a nawet – ryzykiem wystąpienia osteoporozy. Oczywiście, choć witamin C nie jest związkiem toksycznym, nie powinna być również stosowana w zbyt dużych ilościach. Jej nadmiar najczęściej prowadzi do biegunek oraz innych dolegliwości żołądkowych, może też skutkować nudnościami, wymiotami, a nawet pojawieniem się wysypek skórnych.

Autor

Weronika Ciszewska

Redakcja witaminowy.pl